søndag den 14. juni 2009

Min første oversatte opskrift

Den allerførste opskrift



Så er der allerede første opskrift på vej.



Det var faktisk lidt af praktiske grunde jeg valgte at oversætte denne opskrift som en af de første, jeg kom til at gå i en genbrugsforretning og købe garn, det betød at den kurv jeg ellers har brugt til projekter jeg er i gang med blev fyldt med garn.



Jeg fandt så den her taske som egentlig er skrevet til at være en have taske. men jeg synes den var smart da der var små lommer uden på.


Billedet ved sinden af er det som fulgte med opskriften.

Jeg har lavet farverne lidt anderledes for lige at få det til at passe med nogle rester jeg havde.


Jeg brugte også noget andet garn end det der bliver brugt i opskriften, og kun en tråd mod de to i opskriften. jeg havde noget Bumbo acrylgarn fra bilka tilovers fra et par andre projekter som jeg så kunne bruge.

jeg skriver opskriften som jeg har oversat den:
Jeg har forsøgt at skrive den så let forståeligt som muligt og ordret som muligt, men da jeg jo godt ved hvad jeg mener kan der være nogle smuttere.


Garn: 100% bomuld

Der bruges tre farver.


farve 1 (på billedet er det den mørke grønne) skal der bruges ca. 650 gram
farve 2 (på billedet er det den blå) skal der bruges ca. 450 gram
farve 3 (på billedet er det den lyse grønne) skal der bruges ca. 150 gram


Hæklenål: 4,00 mm.


10x10 cm: 13 fm x 14 rækker skal gerne måle 10x10 cm med 2 tråde.


Forstykke:


Med to tråde af farve 1 lav 51 lm.

1. række: 1 fm i 2. lm fra nålen, 1 fm i de næste lm, i alt 50 fm, vend arb.

2. række: 1 lm (denne er bare til at vende på og skal ikke tælles med), 1 fm i hver m, i alt 50 fm, vend arb.

gentag række 2 indtil arb. måler ca. 23 cm, slut med en vrang side,

næste række: 1 lm, 1 fm i hver m, vend arb. og skift farve til farve 2

næste række: med farve 2, 1 lm, fm i hver m, vend arb.

gentag sidste række 2 gange.

nu laves der huller til håndtag: 1 lm, 1 fm i de første 16 m, 3 lm, spring over 3 m, 1 fm i de næste 12 m, 3 lm, spring over 3 m, 1 fm i de sidste m. vend arb.

næste række: 1 lm, 1 fm i hver m, vend arb.

gentag sidste række 2 gange og hæft og klip tråden.

Bagstykke:

Laves om forstykket.

Sidestykke:

Der skal laves 2 sidestykker.


Med 2 tråde af farve 1 laves 20 lm

1. række: 1 fm i 2. lm fra nålen, 1 fm i hver af de næste lm, i alt 19 fm, vend arb.

2. række: 1 lm, 1 fm i hver af de næste m. vend arb.

gentag række 2 indtil stykket er lige så langt som for- og bagstykkerne i farve 1, skift farve til farve 2.

næste række: 1 lm, 1 fm i hver m. vend arb.

gentag sidste række 6 gange og hæft og klip tråden

Nu sættes de fire sider sammen:

Sæt et for eller bagstykke sammen med et sidestykke med vrang siderne sammen og tag 2 tråde af farve 1 og start i hjørnet med farve 1, start med en km og en 1 lm, og "sy" nu de to sider sammen med fm jævnt fordelt på hele rækken, skift farve når du kommer tl farve 2.


Gentag dette med resten af siderne.


Bund:


Med 2 tråde af farve 1 laves 51 lm

1. række: 1 fm i 2. lm fra nålen, 1 fm i resten af lm, i alt 50 fm. vend arb.

2. række: 1 lm, 1 fm i hver m.

gentag række 2 indtil arb. måler 23 cm (eller breden på sidestykkerne), slut med en vrangside.

Sy bunden i:

Nu sættes bunden sammen med de fire sider.

Sørg for at hjørnerne passer sammen, på vrang siden hækles fm på samme måde som da siderne skulle sys sammen. slut med en km i første fm. hæft tråden og klip.


Håndtag:

Der skal laves 2 stk.

med 2 tråde farve 2 laves 53 lm løst.

1. række: 1 fm i 2. lm fra nålen, 1 fm i resten, i alt 52 fm, vend arb.

2. række: 1 lm, 1 fm i hver m, vend arb.

gentag række 2 en gang mere, hæft og klip

Håndtagenes ender puttes gennem hullerne lavet til det og hæftes fast på vrang siden af arb. Husk at de skal sættes godt fast, specielt hvis der skal noget tungt i.

Lommer:

Der laves 2

Lommerne hækles oppefra og ned.

med 2 tråde af farve 3 laves 79lm

1. række: 1 fm i 2. lm fra nålen, 1 fm i resten, i alt 78fm, vend arb.

2. række: 1 lm, 1 fm i hver m.

gentag 2. række 4 gange og skift farve.

med farve 2 gentages 2. række indtil arb. måler 18 cm, hæft og klip tråden

bunden på lommerne:

spring overde første 6 m.

*** med farve 3 lav en km i den næste m, 1 lm, 1 fm i de næste 13 m, vend arb
næste række: 1 lm, 1 fm i hver m (på dette lommebund stykke)
gentag sidste række indtil stykket måler 4,5 cm.

hæft og klip****

fra det første lommebund stykke springes nu over de næste 12 m. ***
gentag fra *** til *** en gang mere og så fra *** til ****, nu skulle der gerne være 6 m tilbage.

sy sidern af bundene sammen så der bliver en 3D lomme.

sy et sæt lommer på foran og et stykke på bagpå. marker hvor linjerne mellem de tre lommer skal være og sy med farve 2 gemmen både lomme stykket og for eller bag stykket flugs med linjerne (på min taske har jeg gjort det med den lyserøde på den sorte lomme).

SLUT



Nu skal du ikke blive bange bare fordi den er lidt lang, det er egentlig bare frem og tilbage med fast masker og det kan de fleste jo.



Og hvis der skulle være nogle steder hvor du kommer lidt i tvivl så brug din fornuft, eller skriv så skal jeg gøre mit bedste for at prøve at hjælpe.


Håber jeg har forklaret mig godt nok og er meget åben for feedback eller kommentarer.



Og lige som en teaser til den næste jeg håber at få lov at uploade, det er også en taske, man skulle ikke tro det den er så sød.



1 kommentar:

  1. Oh it is looking great, you sure can use the dress bag pattern on your blog if you like, Cheers Cat.

    SvarSlet